Museus de Martorell > Notícies > Novetats > Set artistes desafien els atributs que ens defineixen socialment a ‘L’altre ubic’

Per Irene Jurado -27/01/2022

L’altre ubic. Migracions del cos fragmentat és l’exposició col·lectiva que ha obert portes aquest vespre al Muxart Espai d’Art. Compta amb fotografies, dibuixos i audiovisuals de set artistes que reflexionen sobre identitat física, sexual i de gènere, actituds socials o dubtes existencials als quals ens enfrontem quan ens pensem i ens suportem tal com ens han i ens hem definit socialment. La inauguració ha anat a càrrec del regidor de Cultura, Andreu González, el coordinador de la Xarxa de Centres d’Arts Visuals del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Joan Antoni Martinez, i la comissària de la mostra Mercè Alsina.

La societat hiperconnectada en què vivim provoca, paradoxalment, un efecte d’isolament que ens fa remetre al propi jo, en els plans tant psíquic com físic. El cos esdevé un territori de recerca en el qual reconeixem els altres que ens habiten i emergeix el desig de mostrar-nos com aquest altre ubic, alimentat per les possibilitats infinites que ens ofereixen les xarxes.

Seguint aquestes reflexions, “els artistes comuniquen processos de transformació personal i els comparteixen públicament. Ens fan pensar sobre com els nous mitjans de comunicació i les xarxes socials ens ofereix models i possibilitats de canviar la nostra pròpia identitat o el nostre aspecte físic”, explica la comissària Mercè Alsina.

Ricardo Muñoz “és un performer que se submergeix en totes les identitats que descobreix dins seu. A partir dels seus dibuixos i animacions, es converteix en personatges diferents i posa en acció identitats que són seves, però que normalment no representa”.

L’artista Itziar Okariz “parla de les actituds i de com oferir resistència als rols que socialment se’ns assignen, a través d’accions com les que fa ella: pixar dreta en espais púbics i privats. Una manera de denunciar que hi ha normes desapercebudes, com el disseny dels espais arquitectònics i urbanístics que fan diferència de gènere”.

Isa Fontbona i Francesca Steele “són artistes que treballen a través del culturisme i, per tant, utilitzen el seu propi cos com a espai de transformació. Es pregunten sobre el subjecte en el món globalitzat”.

Mengwen Cao és “una activista en temes de gènere i orientació sexual. Ens comparteix una conversa de facetime on explica als seus pares que és lesbiana i ens dona la possibilitat d’assistir a aquesta conversa tan íntima”.

La fotògrafa Mar Llop “ha fet un seguiment dels processos de trànsit de persones transsexuals. Ens obre la finestra a com s’esdevenen aquests canvis”. I Teemu Mäki “entrevista persones que s’identifiquen com a transsexuals o no binàries que expliquen les seves pors, dificultats, alegries i conviccions a través d’aquest procés de canvi”, comenta Alsina.

La mostra, nascuda en el cotext del Festival Panoràmic Granollers 2020, es podrà veure a Martorell fins l’1 de maig, els dijous i divendres, de 17.00 a 20.00h, i dissabtes, diumenges i festius, de 10.30 a 14.00h.