CENTRE D’INTERPRETACIÓ DEL PATRIMONI HISTÒRIC “LA CASERNA”

Centre d’Interpretació del Patrimoni Històric ‘La Caserna’

La mobilització d’exèrcits, el seu desplaçament pel territori i l’allotjament dels soldats a les cases particulars va originar un elevat nombre de conflictes amb la població rural, sobretot durant els segles XVII i XVIII, on esdevenen la revolta del Corpus de Sang (1640), la Guerra dels Segadors (1640-1652) o més endavant, la revolta dita de “les barretines” o “gorretes” (1689). Això comportà la necessitat de construir casernes per tal d’allotjar els soldats i evitar el creixent malestar entre la població.

Aquest serà el cas de la Caserna de Cavalleria de Martorell. L’Ajuntament projectà la construcció d’un edifici de nova planta a una peça de terra denominada “Camp de la Creu”, fóra de les muralles de la Vila i a les cruïlles de camins del Pont del Diable i el Congost. L’obra, que es va iniciar el 1731, va anar a càrrec del mestre d’obres martorellenc Antoni Saus, seguint els plànols dissenyats pels enginyers militars.

La nova caserna disposava de planta rectangular, i disposava d’una capacitat per a 600 homes amb una superfície de 1.050 metres quadrats distribuïts en planta baixa i pis. La part baixa era destinada a les quadres i els serveis, i la segona planta a dormitori. La porta d’accés era orientada a migdia i era presidida per l’escut de la vila, que actualment es conserva al Museu Municipal Vicenç Ros.

El 1962, després de la reconstrucció del Pont del Diable i la urbanització del seu entorn, l’edifici de l’antiga caserna serà valorat com un element indissociable de la imatge del pont, però, tret de l’ala est de l’edifici, la resta ja era irrecuperable. L’any 2006 va iniciar-se la seva rehabilitació, no obstant el 2008, a causa del mal estat estructural, va caure un pilar central de l’edifici, fet que va obligar a enderrocar-lo.

Just un mes després, l’Ajuntament de Martorell va decidir construir un edifici de nova planta per convertir-lo en el que coneixem com a Centre d’Interpretació del Patrimoni Històric de Martorell (CIPH), també anomenat “La Caserna”, inaugurat l’abril del 2012.

Actualment, l’edifici de tres plantes acull a la planta baixa les figures de la colla dels Gegants de Martorell, així com les de Capgrossos i de Diables i Dracs. La primera planta està destinada a exposicions temporals organitzades des dels Museus de Martorell, sobre temes culturals i artístics diversos. Finalment, la planta superior es dedica a la realització de tallers vinculats a les activitats educatives organitzades des dels museus.

COM ARRIBAR-HI

El Centre d’Interpretació del Patrimoni Històric ‘La Caserna’ se situa davant del Pont del Diable i l’Ermita i el Fossar de Sant Bartomeu. El centre no es visita per si sol i únicament s’obre al públic coincidint amb l’horari de visita de les exposicions temporals que es realitzen durant l’any.

Trobareu més informació sobre les exposicions actualment actives a l’apartat ‘Exposicions Temporals’ dins la pestanya ‘Visita’ns’.

Altres dades:

Adreça: Passeig Quarter, 9, 08760, Martorell

Horaris d’obertura per visitar les exposicions temporals:

– Horari d’hivern (d’octubre a maig): Dijous i divendres de 17 a 20 h i dissabtes, diumenges i festius de 12 a 14 h.

– Horari d’estiu (de juny a setembre): Dijous i divendres de 17’30 a 20’30 h i dissabtes, diumenges i festius de 12 a 14 h.

Telèfon directe de contacte: 93 774 22 23