Museus de Martorell > Notícies > Novetats > El CEM inaugura una mostra de la història del llibre a partir del fons dels Bujons

El Centre d’Estudis Martorellencs, amb el suport de l’Ajuntament de Martorell i de la Diputació de Barcelona, ha presentat aquesta tarda a La Caserna l’exposició Històries de llibres des de la Biblioteca Bujons de Martorell. La mostra fa una pinzellada a la història de la il·lustració a través d’una selecció de llibres de la col·lecció de la família Bujons. A la presentació hi han intervingut el regidor de Cultura, Sergi Corral, la presidenta del CEM, Rosario Navarro, el comissari de l’exposició, Andrés Martínez, i la membre de l’entitat, Montserrat Farreny.

La recerca al fons bibliogràfic Bujons per part del CEM -que és l’entitat que actualment el gestiona- arriba ara al públic general. Els investigadors han considerat que la col·lecció, de més de 300 volums, té molt d’interès. Conté obres molt variades de temàtiques religioses, humanistes i farmacèutiques, i que van ser impreses arreu d’Europa en moments de la història molt variats. Per això, n’han fet una selecció que s’exhibeix a La Caserna.

El visitant hi trobarà “plafons que es refereixen a moments històrics com ara l’origen del paper, el naixement de la imprenta a Magúncia de la mà de Johannes Gutenberg i l’evolució del llibre fins al 1800; audiovisuals i una mostra de llibres més característics de la col·lecció”, comenta Andrés Martínez.

La intencionalitat, explica, és “veure com una petita biblioteca familiar es barreja amb la gran història del llibre i a partir dels seus llibres en podem tenir una panoràmica general”. I en aquesta línia, afegeix que “la gran història s’escriu en grans manuals, però aquests procedeixen de dades recollides en molt petits llocs que cal relacionar entre elles”.

El fons Bujons conté títols que ens remunten a fa quasi cinc segles. El més antic és una gramàtica grega de l’any 1548 o, per exemple, el més antic escrit en català és de l’any 1763. Entremig, hi ha volums provinents de ciutats com ara Amsterdam, Lió, Venècia o Ginebra, i ja de més propers, impresos a Girona o a Cervera.

Martínez explica que un cop repassats tots aquests llibres, es van acumular moltes dades interessants. Tantes, que s’han plasmat en la voluntat de fer-ne una petita història del llibre. De moment, s’ha posat com a data límit de la cerca l’any 1800, però el comissari revela que més enllà de l’arribada del segle XIX també hi ha bon material, que podria ser objecte de futures investigacions.

El regidor Corral ha agraït la feina dels investigadors i de l’entitat organitzadora, el CEM, de qui ha dit que fa una gran aportació al coneixement de Martorell.

Els horaris per veure Històries de llibres des de la Biblioteca Bujons de Martorell a La Caserna seran els dijous i divendres de 18.00 a 20.00h, dissabtes, diumenges i festius de 12.00 a 14.00h fins el 10 de desembre.