Museus de Martorell > Notícies > Novetats > Museus de Martorell engega les propostes de la Setmana del Refugi Antiaeri

Museus de Martorell engega les propostes de la Setmana del Refugi Antiaeri

Aquesta tarda de divendres s’ha celebrat a la Farmàcia Bujons la primera de les xerrades ‘Refugis antiaeris: la defensa passiva durant la Guerra Civil’. Una proposta de Museus de Martorell que es complementa amb una visita al refugi de la plaça de la Vila. La xerrada, les visites lliures i també l’exposició Martorell sota les Bombes, s’emmarquen dins la Setmana del Refugi Antiaeri, que s’estendrà fins al 26 de març.

La proposta també es durà a terme els dissabtes 18 i 25 de març, a les 11.00 i a les 12.30h, els diumenges 19 i 26, també a les 11.00 i a les 12.30h, i el divendres 24 de març, a les 18.00h. És gratuïta, però requereix d’inscripció prèvia a entrades.martorell.cat.

La responsable de la visita i guia de Museus de Martorell, Elena Lastra, explica que la xerrada té una durada d’entre 45 i 60 minuts i que s’acompanya d’un suport audiovisual “on expliquem com van sorgir aquests refugis i el motiu pel qual es van crear: els bombardeijos aeris, que a la Guerra Civil van ser molt més massius que en guerres anteriors”.

L’altra manera de visitar el Refugi és per lliure. “Al centre de la plaça trobareu un punt delimitat per unes valles i una persona us informarà i us facilitarà un fulletó informatiu”. Els horaris d’obertura per lliure són els dissabtes 18 i 25, d’11.00 a 14.00h i de 17.00 a 20.00h, els diumenges 19 i 26, d’11.00 a 14.00h, i el divendres 24, de 17.00 a 20.00h.

El visitant s’insereix de ple en un refugi que la Junta de Defensa Passiva de Martorell va començar a construir l’1 d’agost de 1938. Un túnel que parteix del centre de la plaça de la Vila -aleshores Plaça de la República- i davalla uns 8 metres de profunditat respecte el paviment de la plaça a través d’una escala de 27 graons. El túnel és lleugerament corbat -amb un parell d’angles-, té una llargària de 35,7 metres, una amplada de poc més d’un metre i una alçada d’entre 1,7 i 2 metres. Les parets són folrades de maó, el terra està encimentat i el sostre és de volta de canó.

La visita al Refugi es complementa amb l’exposició Construïm Refugis. Martorell sota les bombes a El Círcol. És un conjunt de plafons amb imatges i textos que remeten a la Guerra Civil i que expliquen el per què de la construcció dels refugis i com eren. També s’hi explica la construcció del refugi i el bombardeig que va patir Martorell el 23 de gener de 1939 a les 09.00h, quan quatre avions Heinkell III de la Legió Cóndor van bombardejar el nucli i van provocar 15 morts, que són recordats en un dels plafons.

La Setmana del Refugi Antiaeri comparteix una proposta cultural junt amb el DiVers, Festival de Poesia de Martorell, la d’aquest dissabte 18 de març, a les 11.30h, a la plaça de la Vila amb el recital ‘Versos contra la metralla: poesia catalana a la Guerra Civil’, a càrrec del poeta Jordi Julià.

Finalment, Elena Lastra destaca que el diumenge 26 tindrà lloc l’obra de teatre Iaia de la companyia Mambo Project, a la Nau 2 de Ca n’Oliveres (amb dos passis: a les 18.00 i a les 20.00h). Iaia “és un obra de teatre documental i multidisciplinar on el públic entrarà al menjador de casa la iaia per reconstruir i reviure els seus records. Un altaveu a la vida de les iaies a través del seu testimoni captat en videotrucada. Un espectacle on conviuen passat i present per conèixer i entendre la història de les nostres iaies”. Cal obtenir els tiquets a entrades.martorell.cat, a un preu de 5 euros anticipada i 6 a taquilla.

Per a més informació, podeu contactar amb Museus de Martorell a través del correu electrònic museus@martorell.cat, o bé trucant al 93 774 22 23.