Museus de Martorell > Notícies > Novetats > Museus de Martorell col·labora en una exposició sobre els 175 anys del Liceu

Museus de Martorell col·labora en una exposició sobre els 175 anys del Liceu

Per Jaume Monés – 15/03/2022

Museus de Martorell participa a l’exposició virtual Museus i Liceu: una història compartida que s’ha inaugurat aquesta tarda al Gran Teatre del Liceu de Barcelona, amb motiu del seu 175è aniversari. Una acció conjunta oberta als museus, centres culturals i col·leccions de tot Catalunya, que contribueixen a reconstruir la història del teatre.

Martorell ha cedit per a aquesta exposició en línia dues imatges. La primera és un quadre pintat l’any 1861. És el projecte de decoració del fumoir del Liceu, elaborat pocs mesos després de l’incendi que va patir l’edifici. L’obra original s’exposa a l’Enrajolada i s’atribueix a Antoni Caba Casamitjana (1838-1907). Un artista vinculat fonamentalment amb el retrat i la pintura decorativa, membre de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi i integrant del jurat del concurs de projectes per reconstruir el Liceu després de l’incendi. Com a decorador, Caba va destacar pels seus treballs per a diverses mansions barcelonines i per al Gran Teatre del Liceu.

La segona obra que vincula Martorell amb el Liceu és un dibuix a llapis que troba el seu nexe en el tenor Josep Palet, qui va debutar al Gran Teatre l’any 1900 amb l’òpera La favorite (Gaetano Donizetti). La carrera de Palet al Liceu fou estel·lar i hi va actuar en repetides ocasions fins a la temporada 1931-1932. Va representar el personatge de Radamès a Aida (Giuseppe Verdi) la temporada 1901-1902, quan va ser caricaturitzat per Constantino Vila. Una peça que roman als arxius del Museu Vicenç Ros.

Presentat el projecte amb 119 museus i centres culturals

El Gran Teatre del Liceu ha acollit, aquest dimarts, la presentació de la iniciativa, que s’ha fet tan presencial com retransmesa per streaming. Ha estat un acte presidit per la consellera de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Natàlia Garriga, i el president del Gran Teatre del Liceu, Salvador Alemany, o el director general del Liceu, Valentí Oviedo, entre d’altres.

Museus i Liceu: una història compartida és una acció conjunta entre el Gran Teatre i 119 museus i col·leccions d’arreu de Catalunya -77 de la demarcació de Barcelona; 25 de la de Girona; 7 de Lleida i 10 de Tarragona-, és el primer dels actes destacats per commemorar l’aniversari del Liceu, que va néixer un 4 d’abril de 1847. Té com a objectiu vincular el Gran Teatre amb els museus i centres culturals i col·leccions del país, i ho fa a través d’una exposició virtual, eclèctica, formada per pintures, imatges, documents, escultures instruments, objectes personals de personalitats vinculades al Liceu entre d’altres. En total, inclourà 145 obres, que els mateixos museus i centres culturals exposaran fins el 31 de juliol de 2023.