Museus de Martorell > Notícies > Novetats > L’essència humana en l’art de l’escultura a ‘TAM.MULAT’ de Josep Saus

L’essència humana en l’art de l’escultura a ‘TAM.MULAT’ de Josep Saus

En el marc del Festival Pont a les Arts Sonores (PAS), aquesta tarda s’ha inaugurat al Muxart. Espai d’Art i Creació Contemporanis l’exposició TAM.MULAT, de l’escultor martorellenc Josep Saus. En aquesta mostra l’artista combina la seva producció del darrer any amb algunes peces del seu fons escultòric, que tenen com a nucli temàtic la figura humana, en la seva essencialitat i en la seva existencialitat. El regidor de Cultura, Sergi Corral, la regidora d’Ensenyament, Soledad Rosende, i el regidor d’Agenda Urbana, Albert Fernández, han oficiat l’acte.

Es tracta d’una exposició de figures humanes que es mostren nues, bàsicament evitant distraccions i superficialitats amb la intenció de representar el nucli medul·lar de la nostra existència, expressant l’essència del nostre comportament en la seva cruesa, allò que ens defineix com espècie en tota la seva complexitat. Sense diferències de valor ni proselitismes culturals, ni militàncies ni judicis morals, el que ens és comú a tots, immanència i subconscient col·lectiu. La intenció de l’autor és donar un caràcter intercultural i interracial en un sentit d’unicitat que expliqui que la vida ens defineix a tots per igual.

Tal com explica l’autor, Josep Saus, “sempre li dono voltes al mateix: la figura humana. Les escultures mostren cossos en moviment i en repòs, i també parts per separat, com el cap, per exemple. Utilitzo diferents tècniques, com la terracota, el bronze o la fibra de vidre, per a les parts més grans. Així, el significat del resultat no és gaire evident, està ocult i no el desvelaré, però normalment el que es veu, és el que és”.

L’objectiu de l’exposició és representar persones i les seves relacions bàsiques i, més enllà d’això, també alguns trets ornamentals que l’artista es permet de forma anecdòtica. La base de la seva obra són els valors universals dels quals ha begut la història de l’art al llarg del temps: anatomia, proporció, pathos, moviment, classicisme i romanticisme convivint en harmonia.

Amb tot, Saus afirma que per fer les seves obres d’art no es basa en la quotidianitat, “de fet, tinc alguns punts de contacte amb la realitat, però no gaires. M’interessen les coses essencials i medul·lars del comportament humà, inspirat amb alguns artistes antics com Miquel Àngel, o Picasso, tot i que no m’hi assemblo. També incorporo alguns elements del segle XX, com és el tractament de la matèria que hi faig, o el sentit arqueològic que li dono, per exemple”.

L’exposició de Saus només es durà a terme a Martorell i es podrà visitar, fins al 16 d’agost, dijous i divendres de 17.30 a 20.30 h, i dissabtes, diumenges i festius de 10.30 a 14.00 h.