Traducció no oficial gentilesa de Google

Museus de Martorell > Notícies > Novetats > Celebrem el centenari Muxart amb accions per a fer més accessible la seva obra

Celebrem el centenari Muxart amb accions per a fer més accessible la seva obra

Per  Redacció  – 03/07/2022

Avui, 3 de juliol, es compleixen cent anys del naixement de Jaume Muxart.

Museus de Martorell ha organitzat, aquest migdia una visita a l’exposició permanent del pintor martorellenc i s’ha presentat el mòdul La Mirada Tàctil  per garantir l’accessibilitat dels museus i el patrimoni a tots els usuaris, inclosos els col·lectius que pateixen algun tipus de discapacitat sensorial, física o cognitiva.

L’activitat, que s’ha fet al Muxart, Espai d’Art i Creació Contemporanis, ha tingut dues parts. En primer lloc s’ha fet la visita a l’exposició permanent Muxart. Color i composició que ha consistit amb un maridatge de dansa amb el ballarí Toni Jodar, presentat per una de les filles del pintor, Anna Muxart. Ella i la seva germana  Mariona han expressat el seu “agraïment per la commemoració perquè sempre està bé anar fent reconeixements a la seva obra. Hauria estat content de veure la seva obra interpretada per un ballarí. Una bona manera de recordar-lo”.

Muxart. Color i composició es va inaugurar el 2014, comissariada per Pilar Bonet, i permet conèixer l’univers iconogràfic de Muxart, la manera com treballa la composició, l’expressionisme cromàtic de la pinzellada, la metodologia del procés pictòric, els seus referents històrics i el sentit de les sèries temàtiques. El ballarí i explicador de dansa, Toni Jodar, pensa que “conjuguen molt bé el moviment i l’obra pictòrica de Muxart perquè, a partir d’un llenguatge abstracte com és la dansa, puc transmetre la força i el gest energètic que hi ha al darrere de l’artista martorellenc”.

A continuació s’ha inaugurat el mòdul La Mirada Tàctil de l’Oficina de Patrimoni Cultural de la Diputació de Barcelona. El mòdul compta amb “una taula-paleta d’en Jaume Muxart que actua com a punt tàctil, un dossier amb informació de l’exposició en braille i la reproducció en relleu d’algunes obres, o unes petites càpsules informatives que aportaran explicacions dels espais en diversos llenguatges”, ha explicat la cap de l’Oficina de Patrimoni Cultural de la Diputació de Barcelona, Aurèlia Cabot.

L’art  s’ha de fer accessible a les persones  que tenen algun tipus de discapacitat. Estem encantats que Museus de Martorell pugui formar part del programa de la Diputació de Barcelona” ha remarcat el regidor de Cultura, Patrimoni Històric i Museus, Andreu González. I ha afegit que “la família està molt contenta amb tot el que representi fer arribar l’obra de Muxart a més públics”.

A la presentació hi han assistit el vicepresident de la Federació de persones sordes de Catalunya (FESOCA), Marc Tàpia, així com el director de  l’Agència  de  l’ONCE  a Molins de  Rei, José Manuel Brancar.

Mòdul La Mirada Tàctil  al Muxart

La Mirada Tàctil del Muxart, Espai d’Art i Creacions Contemporanis consta del vídeo Àngels (2014) amb una versió amb àudio-descripció per a persones invidents i una altra amb la llengua de signes catalana (LSC) i amb subtítols per a persones sordes. El mòdul conté sis càpsules de vídeo que es poden visionar a través d’un codi QR instal·lat a cadascuna de les sales de l’exposició permanent.

Per altra banda, els visitants amb necessitats especials disposen d’una de les taules-paleta originals del pintor, juntament amb alguns dels seus estris de pintura, que es poden tocar i manipular. Finalment, s’ha preparat un dossier amb els textos i la informació de cadascuna de les sales en braille i també la reproducció en relleu de sis obres representatives de cadascun d’aquests espais per a poder ser interpretades per persones invidents.

Actualment, Museus de Martorell disposa de mòduls de La Mirada Tàctil a L’Enrajolada-Casa Museu Santacana i al Museu Municipal Vicenç Ros.

CATEGORIES