Inici > Exposicions > ‘Espècies minerals. L’univers a les pedres; una recerca infinita’ de David Rosell

Muxart, Espai d’Art i Creació Contemporanis.

Inauguració: Divendres 20 de gener de 2023.

Horari: 19:00 — 20:00

El divendres 20 de gener, a les 19 h, inauguració de l’exposició “Espècies minerals. L’univers a les pedres; una recerca infinita” al Muxart, Espai d’Art i Creació Contemporanis de Martorell.

ESPÈCIES MINERALS

Durant milers de milions danys, els processos geològics han donat lloc a les roques i minerals de la Terra. A aquests processos deu la ceràmica la seva existència: l’erosió de les pedres ha creat la matèria primera que fem servir els ceramistes. La recent obra de David Rosell reflexiona sobre aquesta connexió. La seva recerca artística es concreta en una extensa sèrie de pedres ceràmiques que donen forma a la seva obra recent «Espècies minerals». Les peces exposades estan situades al límit entre l’artificial i el natural. Aquí, l’obra pot ser una recreació, una intervenció sobre el material donat per la natura, fins i tot també una pedra en el seu estat natural. Amb una presentació inusual i encertada, David Rosell mostra les seves peces muntades sobre unes caixes d’arxivadors de cartró numerades, com si fossin una col·lecció mineralògica sistemàtica i científica. Buscant un format que facilités aquest discurs, decideix ordenar-les principalment segons la mida. Convida d’aquesta manera l’espectador a seguir-li el joc i esbrinar el procés de la seva creació, sigui natural o artística.

Com l’artista admet, el seu mètode investigador és molt intuïtiu i espontani, un sistema força anàrquic, però un sistema al cap i a la fi, que es basa en proves i assajos preliminars i que finalment es deixa guiar per la seva intuïció a l’hora de barrejar materials i tècniques per a les peces pensades com a definitives. Abans i després de sortir del forn, l’artista intervé en la peça amb eines de tall, dolls d’aigua o sorra o simplement trencant-les per buscar què amaguen a l’interior. Així el procés es manté viu i roman la seva fascinació i curiositat a través dels anys.

Henri Christian Verreet

L’univers a les pedres; una recerca infinita

Espècies Minerals és una col·lecció en creixement. Després d’haver estat exposada a Espai Tònic l’octubre del 2020 i a l’Associació de Ceramistes de Catalunya el gener de 2021 arriba ara a la Fundació Muxart ampliada amb el fruit de les últimes recerques.

Les darreres incorporacions d’aquest “work in progres” inclouen tres grups d’espècies minerals.

Les pissarres paleozoiques, roques metamòrfiques provinents del massís de les Gavarres i de la zona del Congost de Martorell que han sofert una segona metamorfosi en condicions controlades d’atmosfera i temperatura. Les roques plutòniques, roques ígnies intrusives procedents de la solidificació de material rocós fos a l’interior d’altres materials que l’encaixen. La fusió controlada dels materials seleccionats té lloc a l’interior d’un gresol. Els vòrtexs, fluxos giratoris de fluids magmàtics en forma d’espiral que mantenen les seves característiques formes de rotació en refredar-se en contacte amb l’aire.

David Rosell

David Rosell (Barcelona, 1977)

David Rosell aconsegueix que els materials s’expressin mitjançant la temperatura.

Es forma com a ceramista a l’Escola d’Art i Superior de Disseny Llotja de Barcelona de la mà de Teresa Gironès qui fa vint-i-cinc anys posa al seu cor la llavor d’argila i foc.

En el seu taller establert a Vulpellac dur a terme la recerca que manté viva la seva curiositat, cada troballa és només un nou camí per explorar.

La recerca conviu al taller amb la producció de vaixelles per xefs de renom, el profund coneixement de les tècniques pròpies de l’ofici, necessari per aquesta tasca, esdevé el punt de partida.

Sens dubte la seva comprensió de la ceràmica és deguda a les seves estades a centres ceràmics com Sargadelos, el Taller-Escola Ramon Fort o l’Escola de ceràmica de la Bisbal d’Empordà.

Rosell és membre de l’Associació de Ceramistes de Catalunya així com de l’Associació de ceramistes de la Bisbal.

Activitats Vinculades a l’exposició ‘Espècies minerals

Divendres 20 de gener a les 19 h

Inauguració de l’exposició, amb la presència de l’artista i comissari, David Rosell.

Diumenge 12 de febrer a les 12 h

Visita comentada, a càrrec de l’artista David Rosell.

Imprescindible reserva prèvia a través de la web entrades.martorell.cat.

Diumenge 5 de març a les 12 h

Visita comentada, a càrrec de l’artista David Rosell.

Imprescindible reserva prèvia a través de la web entrades.martorell.cat.