El Grup Taüll va néixer la primavera de 1955 coincidint amb la 3a Biennal Hispanoamericana d’Art de Barcelona. El seu bateig simbòlic es va produir amb la cèlebre fotografia de Francesc Català-Roca davant l’absis de Sant Climent de Taüll, que es convertiria en un manifest visual de la voluntat dels set artistes de renovar l’art català des de les arrels més profundes de la tradició.
Segons el comissari de la mostra, Albert Mercadé, “aquest grup és icònic i alhora un dels més rellevants dins el que anomenem les segones avantguardes o l’art de postguerra a Catalunya. Tot i això, mai ningú no l’havia estudiat a fons ni se n’havia fet cap exposició. La motivació principal ha estat explicar i mostrar per primera vegada la seva història i els artistes que en van formar part”.
En aquest context, la figura de Jaume Muxart, fill predilecte de Martorell, hi té un paper destacat. L’exposició inclou obres d’època de 1955, amb bodegons, retrats i peces de temàtica religiosa que reflecteixen la seva energia pictòrica i la intensitat cromàtica que el caracteritzaven. “Muxart era considerat un pintor-pintor. Mentre alguns membres del grup exploraven materials i abstracció, ell destacava per la força expressiva i per una pintura més directa. Tant ell com Jordi Mercadé compartien una paleta potentíssima i una energia pictòrica que els feia únics en aquell moment”, ha explicat.
El comissari ha subratllat també la frescor de les obres que integren la mostra: “Hem optat per mostrar peces de 1955, obres d’època que conserven l’essència d’aquell moment fundacional. Sorprenen especialment un pessebre i una crucifixió de Muxart, que mostren fins a quin punt els expressionistes catalans connectaven amb línies europees, com les de l’artista francès Georges Rouault”.
La mostra permet entendre, a més, com el Grup Taüll va connectar Catalunya amb els corrents internacionals de l’època. “Tot i el context del franquisme i el tancament del país, els membres del grup viatjaven i coneixien l’escena internacional. Tàpies va estar als Estats Units; Jordi Mercadé, Guinovart i Muxart, a França. Van entrar en contacte amb l’informalisme, el surrealisme i la figuració existencialista, i van ser transmissors d’aquestes tendències a Catalunya”, ha assenyalat Mercadé.
Un dels aspectes més rellevants, segons el comissari, és el valor col·lectiu d’aquesta experiència. “La idea de col·lectiu és clau en la història de l’art. Tots els grans ‘ismes’ neixen de grups —expressionisme, cubisme, dadaisme— i el Grup Taüll representa aquesta manera d’entendre l’avantguarda. Encara avui els artistes s’organitzen en col·lectius per proposar ruptures i noves mirades. Recuperar la seva història ens ajuda també a entendre com es construeix l’art actual”.
L’exposició inclou, a més, materials d’època com manifestos, catàlegs, articles de premsa i les conegudes “maculatures” de Tharrats. “Han estat molt valuosos per entendre el ressò que va tenir el grup. Aporten un relat complet i sorprenen molt al públic per la seva força i frescor”, ha afegit.
Finalment, el comissari ha convidat la ciutadania a descobrir aquesta proposta. “És un plaer retrobar aquests artistes, que són els nostres mestres. Encara que hagin passat més de setanta anys, les seves obres mantenen una gran actualitat i vigència. L’Espai Muxart i aquesta mostra valen molt la pena”.
La mostra és itinerant i es pot veure a l’Espai Muxart, des d’avui i fins l’11 de gener de 2026, els dijous i divendres, de 17.00 a 20.00h, dissabtes i diumenge, de 10.30 a 14.00h. Al Museu Abelló de Mollet del Vallès estarà oberta del 22 de juny de 2025 al 13 de març de 2026, i al Museu de Valls, del 28 de setembre de 2025 a l’11 de juliol de 2026.